Neshody / neshodná práce v laboratoři
Neshoda je nesplnění požadavku. Mezi neshody
vyskytující se v laboratoři patří neúspěšnost v mezilaboratorním porovnání/
zkoušení způsobilosti, chybějící identifikace pracovníků v provozních záznamech,
nevyplněné provozní záznamy, chybné označení vzorků, apod.
Akreditovaná laboratoř ( dle ISO/IEC 17025 i ISO 15189) musí mít postup pro řešení neshod a jasně definované odpovědnosti př řešení neshodné práce. Klíčovým článkem je šetření neshody - analýza kořenových příčin- příčin nemusí být pouze jedna. Důležité je i prošetření rozsahu a dopadu na zákazníka ( výsledků zkoušek/ vyšetření) a s tím související hodnocení významu neshodné práce, ve zdravotnických laboratořích i hodnocení klinického dopadu.
Nutné je nezapomínat ani na posouzení rizik, čili- co skutečně nastalo a co by nastat mohlo a jaké to mělo nebo mohlo mít dopadu. Prostě posoudit "rozsah škody".
K šetření kořenových příčin neshody mohou posloužit i různé nástroje/metodiky, např:
- Porada týmu- Brainstorming
- Diagram rybí kosti- Ishikawa diagram- posouzení rizikových vstupů a jejich vyhodnocení
- 5x Proč - jedná se o techniku, která zkoumá skryté příčiny konkrétního problému opakovanými dotazy. Číslo 5 není pevné, ale obvykle je kolem něj identifikována hlavní příčina.
- FMEA ( Failure Mode and Effect Analysis)- analýza rizik, která umožňuje prospektivní i retrospektivní analýzu příčin a následků
Nápravné opatření by pak mělo být úměrné míře zjištěné neshody. Nezapomínejte na okamžitou nápravu- čili okamžité řešení vzniklé neshody (pozastavení laboratorní činnosti) a nápravné opatření, které by mělo zamezit opakovanému výskytu ( dokumentační změna, školení, apod.).
Po zavedení nápravy/nápravného opatření je nutné zkontrolovat i jeho efektivnost ( např. interním auditem, fyzickou kontrolou činnosti, apod.).